دوشنبه, ۰۵ آذر ۱۴۰۳
Monday, 25 November 2024

    مهد کودک ها

    مهد کو دک و انواع آن:

    مهد كودك به مركز يا موسسه يا كانون فرهنگي – تربيتي اطلاق مي شود كه مسئوليت نگهداري، مراقبت، پرورش و فراهم نمودن زمينه بروز رشد استعدادهاي كودكان تا سن قبل از ورود به دبستان را بر عهده دارند كه با توجه به مدت فعاليت روزانه، جغرافياي فعاليت و نوع خدمات داراي انواع ذيل مي باشد:

    مهد كودك تمام وقت: مهد كودكي است كه از ساعات اوليه روز به مدت 8 ساعت فعاليت دارد.

    مهد كودك نيمه وقت: مهدكودكي است كه روزانه به مدت 4 ساعت در نوبت صبح يا بعدازظهر فعاليت مي نمايد.

    مهدكودك پاره وقت: مهدكودكي است كه روزانه كمتر از 4 ساعت در تمام ايام هفته يا صرفا در روزهاي خاص فعاليت دارد.

    مهد كودك تخصصي: مهد كودكي است كه ضمن انجام فعاليت هاي مهد كودك منطبق با نيازهاي كودكان و توانمنديهاي ايشان در يك يا چند رشته فرهنگي هنري ورزشي و … بطور تخصصي با حضور مربيان واجد مدرك كارشناسي يا بالاتر در رشته مربوط فعاليت دارد.

    مهد كودك شبانه روزي: مهدكودكي است كه به صورت 24 ساعته فعاليت دارد.

    مهد كودك شبانه: مهدكودكي است كه به صورت شبانه از ساعت 17 تا 7 صبح روز بعد فعاليت دارد.

    مهد كودك غيرانتفاعي: مهدكودكي است كه توسط افراد خير و موسسات خيريه به منظور ارائه خدمات ذيربط به صورت رايگان به كودكان اقشار نيازمند و آسيب پذير تاسيس مي شود.

    مهد كودك، كودك در خانه: مهدكودكي است كه به منظور ارائه خدمات ذيربط به 3 تا 7 سال در منزل مسكوني مدير مسئول تاسيس مي شود.

    روستا مهد: مهدكودكي است كه به منظور ارائه خدمات ذيربط به كودكان روستائي تاسيس مي شود.

    برخی قوانین مهد کودک ها:

     تبصره 4 دستور العمل ماده 26: شهریه مهد کودک باید در طول سال از جمله فروردین ماه به صورت ماهانه توسط مدیر مسئول دریافت شود.

    تبصره 5 دستور العمل ماده 26: دریافت هرگونه وجهی توسط مهد کودک تحت هر عنوان به جز شهریه تعیین شده از سوی سازمان بهزیستی ممنوع و تخلف محسوب می شود.

    تبصره 6 دستور العمل ماده 26: اولیای کودکی که به هر دلیلی از ارائه خدمات مهد کودک به کودک خود منصرف شوند اگر کودک 20 روز از خدمات ذیربط استفاده کرده باشد شهریه ماهانه قابل برگشت قلمداد می شود وگرنه شهریه به صورت روزانه محاسبه می شود.

    سازمان بهزیستی هم با طرح ریزی برنامه مناسب جهت کلاسهای آموزشی مدیران و مربیان مهد کودک و برنامه های آموزشی برای والدین محیط مناسبی را برای کودکان فراهم می آورد.

    مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مهد کودک:

    تشکیل پرونده و تکمیل فرم پذیرش و ثبت نام در مهد کودک مربوطه
    1- ارائه مدارک مورد نیاز در مهد کودک
    2- تکمیل پرونده بهداشتی- پزشکی
    3- پرداخت شهریه مهد کودک طبق بخشنامه سازمان بهزیستی
    4- تهیه وسایل و لوازم مورد نیاز کودک

    والدین کودکان زیر شش سال می توانند به مهد کودک های خصوصی- خودکفا- پیمان مدیریت مراجعه نموده و پس از ثبت نام کودک خود از خدمات یاددهی و یادگیری کودکان در ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی در سنین شیرخوارگی، نوپا و نوباره و آمادگی استفاده نمایند.

    پرداخت كمك هزينه نگهداري در توانبخشي

    توانبخشي: فرايندي است كه در طي آن به افراد معلول كمك مي شود تا توانايي هاي جسمي، ذهني و مهارتهاي اجتماعي خود را تقويت كرده و به جامعه بپيوندند.

    خانواده نيازمند: به خانواده اي اطلاق مي شود كه سرپرست آن بنا به دلايلي مانند از كارافتادگي، يا آسيب هاي جسمي، روانشناختي و اجتماعي (موقت يا دائم) قادر به تأمين نيازهاي اساسي زندگي خود و افراد تحت تكفل نباشد.

    فرد نيازمند: به فردي گفته مي شود كه به دليل آسيب هاي جسمي، روانشناختي و اجتماعي (دائم يا موقت) قادر به تأمين حداقل نيازهاي اساسي زندگي خود نبوده و اعضاي خانواده و افراد ديگر نيز مسئوليتي براي تأمين معاش وي نداشته باشند.

    معلول: به كسي اطلاق مي شود كه به تشخيص كميسيون پزشكي سازمان بهزيستي بر اثر ضايعه جسمي، ذهني، رواني و يا توأم (ناشي از توارث، بيماري، جنگ و حادثه) به طور مستمر اختلال قابل توجهي در سلامت و كارآيي عمومي جسم و يا در شئون اجتماعي و حرفه اي او پديد آيد بطوريكه اين اختلال استقلال وي را در زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي كاهش دهد.

    انواع معلوليت: جسمي حركتي حسي، ذهني، بيماران رواني مزمن، مجذومين، سالمندان معلول

    شرايط عمومي حمايت مالي (كمك هزينه نگهداري)
    الف)
    ايراني بودن و داشتن كدملي
    ب) نيازمند بودن (به تشخيص مددكاران سازمان)
    ج) سكونت در محل انجام حمايت
    د) عدم حمايت و تحت پوشش قرارداشتن در ساير نهادها و دستگاههاي حمايتي
    ه) داشتن گواهي معلوليت از كميسيون پزشكي سازمان (در رابطه با معلولين و از كارافتادگان)

    شرايط اختصاصي حمايت مالي
    الف) شدت معلوليت
    ب) نوع معلوليت

    انواع پرداخت كمك هزينه
    الف) پرداخت مستمر
    1- مجرد
    2- متأهل (براساس بعد خانوار دو نفره – سه نفره – چهارنفره و پنج نفره به بالا)

    ب) غيرمستمر

    1- حمايتهاي بيمه اي:
    مانند حق بيمه سهم كارفرمايي، حق بيمه خويش فرما، حق بيمه مكمل درماني و معلولين، پرداخت حق سرانه بيمه درماني جامعه هدف

    2- حمايتهاي درماني: مانند كمك هزينه مشاوره خانواده و مشاوره ژنتيك، كمك هزينه جراحي و تأمين پروتزهاي مربوطه معلولين، كمك هزينه تأمين و تعمير وسايل كمك توانبخشي ارتز و پروتز، كمك هزينه فرانشيز درماني، كمك هزينه جراحي كاشت حلزون، كمك هزينه تهيه شيرخشك رژيمي PKU، آزمايشات ژنتيك، درمان ناباروري، داروهاي ضروري خارج از تعرفه و تعهد بيمه و غيرزيبايي

    3- حمايتهاي تحصيلي: كمك هزينه مقاطع ابتدايي، راهنمايي، دبيرستان و پيش دانشگاهي، كمك هزينه تحصيلي دانشگاه، كمك هزينه تأمين وسايل كمك آموزشي، كمك هزينه شركت در فعاليتهاي قرآني

    4- حمايتهاي علمي، فرهنگي، قرآني و ورزشي: كمك هزينه شركت در مسابقات و اردوهاي ورزشي، قراني، كمك هزينه جوايز و هدايا جهت امور علمي، فرهنگي، قرآني، ورزشي، تجليل از قهرمانان ورزشي و نخبگان قرآني

    5- حمايتها و كمكهاي موردي: حق پرستاري معلولين ضايعه نخاعي، كمك هزينه اجاره بها، كمك هزينه ازدواج و تأمين جهيزيه، كمك هزينه تعميرات ضروري و مناسب سازي مسكن و وسيله نقليه، كمك هزينه سفر در راه ماندگان، كمك هزينه حق الوكاله، كمك هزينه كفن و دفن

    پرداخت حق بیمه سهم کارگر معلول به کارفرما

    یکی از مواردی که در اشتغال معلولین سهم بسزایی دارد پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به کارفرمایانی است که معلولین را در کارگاههای خود به کار می گیرند. بدین شکل که کارفرما با مراجعه به مجتمعی که توانخواه مورد نظر پرونده دارد درخواست حق بیمه سهم کارفرما می نماید.

    مدارک مورد نیاز:
    - گزارش مددکاری از توانخواه
    - تهیه گزارش از محل کار توانخواه
    - برگه های پرداختی به بیمه که دلالت بر بیمه نمودن توانخواه توسط کارفرما داشته باشد

    صدور مجوز مراكز مشاوره، خانه‌هاي سلامت روان محلي و مراكز تخصصی مشاوره

     افراد متقاضي مجوز مراكز مشاوره عمومي، تخصصي و خانه‌هاي سلامت روان محلي مي‌توانند به معاونت پيشگيري بهزيستي استان مراجعه كنند و پس از بررسي صلاحيت، مجوز مراكز مشاوره در سه سطح خانه‌هاي سلامت روان، مراكز مشاوره عمومي و مراكز مشاوره تخصصي صادر مي‌شود.

    خانه‌هاي سلامت روان محلي در مناطقي با جمعيت زير دویست هزار نفر و مناطق محروم توسط فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي روانشناسي باليني ـ عمومي و مشاوره تأسيس مي‌شوند و كليه اين مراكز تحت نظارت سازمان بهزيستي است.

    چگونگی تاسیس مهد کودک (خصوصی، خودکفا-پیمان مدیریت )

    دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی متولی نظارت بر عملکرد کلیه مهدکودک ها، اعم از خصوصی- خودکفا و  روستا مهد می باشد.

    متقاضی تاسیس مهد کودک باید شخصی را به عنوان مدیره مهد کودک معرفی نماید. موسس در صورت داشتن شرایط ذیل می تواند مدیره مهد کودک نیز باشد:

    شرایط مدیر مسئول

     1- اعتقاد به دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون اساسی 
    2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
    3- دارا بودن حداقل 25 سال سن و حداکثر 60 سال
    4- دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشته های دبیری آموزش و پرورش- روانشناسی- علوم تربیتی- مدیریت آموزشی- آموزش یاری، مطالعات آموزش خانواده، علوم اجتماعی- مددکاری اجتماعی- علوم قرآن و معارف اسلامی در رشته قبل از دبستان

    معلمین دبستان ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان ها (به شرط عدم اشتغال در ساعات فعالیت مهد کودک) نیز می توانند به عنوان مدیره مهد کودک فعالیت نمایند.

    مدارک لازم جهت مدیر مسئول

    1- تصویر کلیه صفحات شناسنامه
    2- مدرک تحصیلی
    3- شش قطعه عکس 4×3 
    4- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری(که برای کارکنان رسمی و پیمانی دولت نیازی نیست)
    5-  ارائه گواهی سلامت جسم و روان
    6- گواهی عدم اعتیاد.

    شرایط و مدارک متقاضی(مؤسس)
    1- اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی تصریح شده در قانون اساسی
    2- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
    3- دارا بودن حداقل 25 سال سن
    4- دارا بودن حداقل تحصیلات لیسانس
    5- فرم تکمیل شده درخواست تاسیس فرم 1
    6- تصویر کلیه صفحات شناسنامه
    7- گواهی عدم سوء پیشینه کیفری (برای کارکنان رسمی و پیمانی دولت نیازی نیست)
    8- گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
    9- تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت وظیفه (برای آقایان)
    10- تصویر آخرین مدرک تحصیلی
    11- تصویر اساسنامه (برای موسسات حقوقی)
    12- تصویر آگهی تاسیس مؤسسه یا شرکت
    13- شش قطعه عکس 4×3
    14- تصوير آگهي تاسيس موسسه يا شركت و … چاپ شده در روزنامه رسمي به همراه آخرين تغييرات آن، شرايط و مدارك مدير مسئول مهدكودك يا جانشين وي

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز207
    دیروز508
    این هفته1227
    این ماه9720
    کل598793

    1403-09-05

    سامانه معبر

    پوستر سامانه معبر