دوشنبه, ۰۵ آذر ۱۴۰۳
Monday, 25 November 2024

    خط ملي مشاوره اعتياد

    به مناسبت سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي، خط ملي مشاوره اعتياد با همكاري ستاد مبارزه با موادمخدر و سازمان بهزيستي كشور با شماره تماس 09628، راه‌اندازي شد.

    اين خط تلفن به عنوان خط كمكي براي راهنمايي مردم و مراجعه آنها به نزديك‌ترين مركز درماني اعتياد و يا معرفي خدمات موردنياز آنها طراحي شد.

    اين طرح با همكاري مسئولان دفتر اعتياد بهزيستي و ستاد مبارزه با موادمخدر و NGOها برنامه‌ريزي شد اما قابليت آن را دارد كه در صورت نياز به مشاوره، اتوماتيك‌وار به خط 148 مشاوره سازمان بهزيستي وصل شود.

    مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر در جمع‌بندي‌شان از جلساتي كه مديران بهزيستي داشتند به اين نتيجه رسيدند كه ارتباط نزديكي بين مردم و حوزه پيشگيري وجود دارد و پس از بررسي‌ها و مطالعات زياد مقرر شد براي ايجاد سيستم مكانيزه مستمر و دائمي و ارتباط دو سويه معنادار بين مردم و مسئولان برقرار شود.

    برنامه هم اين‌طور مقرر شد كه امور بودجه‌اي با ستاد مبارزه با موادمخدر و امور عملي و اجرايي با سازمان بهزيستي باشد.

    از روز 14 اسفند كه روز افتتاح خط مشاوره ملي اعتياد بود. استان تهران و در 10 روز بعد از آن تمام استان‌هاي كشور تحت پوشش اين طرح قرار گرفتند.

    اين خط هر روز از ساعت 8 صبح تا 9 شب آماده پاسخگويي و مشاوره به افرادي است كه درباره اعتياد، داروها و نحوه استفاده از آن ونشاني مراكز درماني ترك اعتياد كه داراي مجوز از سازمان بهزيستي كشور وزارت بهداشت هستند اطلاعات تخصصي مي‌خواهند.

    از قابليت‌هاي اين خط اين است كه به صورت همزمان تا 500 خط افزايش پيدا مي‌كند و در آينده نزديك به صورت شبانه‌روزي مشاوره خواهد داد.

    بهزيستي اميدوار است سامانه خط ملي اعتياد بتواند با اطلاعات و داده‌هاي مناسب، در سياست‌گذاري و حل مشكلات مردم و هدايت درست مشاوره كارآمد براي خانواده‌ها موثر باشد.

    از سال 74 تاكنون 12 ميليون و 700 هزار كودك چهار تا شش سال زير پوشش طرح آمبليوپي قرار گرفته‌اند كه از اين تعداد 105 هزار كودك مبتلا به اختلالات چشمي شناسايي و تحت درمان قرار گرفته‌اند ضمن اينكه ميزان شيوع تنبلي چشم در كودكان 4تا 6ساله،4/1 درصد بوده و پيش‌ از اين تعداد پايگاه‌هاي مجري طرح پيشگيري از تنبلي چشم نزديك به 20 هزار پايگاه بوده كه نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.

    از همين‌رو و براساس برنامه موفقي كه معاونت پيشگيري در زمينه طرح پيشگيري از تنبلي چشم داشت.

    در پايان گفتن اين نكته ضرورري است كه امسال براي اولين‌بار، كودكان سه ساله هم تحت پوشش قرار گرفتند و اميد است امسال هشت درصد كودكان سه ساله تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند.

    ترک اعتیاد (در مراکز خصوصی)

    مراجعین به مراکز ترک اعتیاد خصوصی میتوانند به صورت سرپایی اقدام به ترک اعتیاد نمایند.

    در این مراکز مراحل زیر انجام می شود:

    1- توجیه اولیه و تشکیل پرونده
    2- مصاحبه مددکاری و تکمیل فرم مربوطه
    3- مصاحبه روانشناسی و تکمیل فرم مربوطه
    4- ویزیت پزشک و شروع درمان داروئی بمنظور سم زدایی
    5- اجرای برنامه هایی به منظور بازتوانی:

    الف-  گروه درمانی( 12- 6 جلسه)
    ب- روان درمانی(بسته به نیاز)
    ج-  مشاوره خانواده(بسته به نیاز)
    د-  آموزش مشترک بیمار و خانواده( 6 جلسه)
    ه-  درمان نگهدارنده با نالترکسون( 6 ماه بسته به نیاز)

    شرایط و مدارک مورد نیاز:

    - شناسنامه و تصویر آن
    - داشتن همراه
    - پرداخت تعرفه مصوب

    ترک اعتیاد ( به روش TC)

    اجتماع درمان‌مدار، برنامه درماني است که مراجعان آن به صورت اقامتي و طولاني فرايند بهبود را ادامه مي‌دهند و با ايجاد يک محيط عادي از موادمخدر شيوه‌هاي جديد مقابله با مشکلاتشان را ياد مي‌گيرند.

    پذيرش و ارايه خدمات، روانپزشکي، جامعه‌شناسي و مددکاري اجتماعي به معتادان عميق براي درمان اعتياد به صورت اقامتي و به مدت چهارتا شش ماه در چهار مرحله شامل آشنايي به مدت دو هفته، درمان به مدت سه ماه، ترخيص تدريجي به مدت دو ماه‌ونيم و پس از آن پيگيري به مدت شش ماه انجام مي‌شود.

    درمان اقامتي معتادان به شيوه علمي براي درمان مسائل رفتاري، هيجاني و خانوادگي مصرف‌کنندگان مواد با تأکيد برخودداري، رشد فردي و حمايت همه گروه‌ها انجام مي‌شود.

    براي درمان در اين مرکز نياز است مراجعه‌کنندگان فتوکپي صفحه اول شناسنامه يا کارت شناسايي عکس‌دار و يک نفر همراه داشته باشند.

    علاوه بر اين اتمام دوره سم‌زدايي و جواب منفي آزمايش ادرار و تأييد در کميسيون پذيرش و آمادگي براي اقامت سه تا شش ماهه و تعهد اجراي ضوابط اقامت‌گاه از ديگر شرايط موردنياز است.

    خدمات مراکز TC:

    _ پذيرش و ارائه خدمات، روانپزشكي، جامعه‌شناسي و مددكاري اجتماعي به معتادين عميق (بيماران مبتلا به اعتياد شديد) به منظور ترك اعتياد بصورت اقامتي و بمدت يكسال در چهار مرحله (آشنائي بمدت 2 هفته، درمان بمدت 3 ماه، ترخيص تدريجي بمدت 2 ماه و نيم و پيگيري بمدت 3 ماه)
    _ درمان اقامتي معتادين (اجتماع درمان مدار) يا اجتماع درماني به شيوه علمي براي درمان مسائل رفتاري، هيجاني و خانوادگي مصرف كنندگان مواد با تاكيد بر خودياري، رشد فردي و حمايت هم گروهها.

     ايجاد تغييرات كلي در سبك زندگي معتاد شامل موارد ذيل:

    _ پرهيز از مواد مخدر
    _ ايجاد صداقت فردي
    _ كسب مهارتهاي اجتماعي مفيد
    _ حذف عقايد ضد اجتماعي و رفتارهاي غيرقانوني
    _تعقيب همزمان اهداف درماني روان شناختي و اجتماعي از طريق تشكيل يك جامعه چند طبقه كه از گروههاي همتا وهمقطار با درجات و سطوح مختلف وسپردن انجام امور مربوط به جامعه به آنها با نظارت و هدايت كارشناسان مجتمع به منظور مولد بودن عملي آنان و تحقق پيشرفت درماني. 

    شرایط و مدارک مورد نیاز:

    - فتوکپی صفحه اول شناسنامه یا کارت شناسایی عکس دار
    - آزمایش مواد مخدر ادرار منفی باشد.(اتمام دوره سم زدایی و موفقیت در آن)
    - داشتن یک نفر همراه جهت پذیرش
    - تایید در کمسیون پذیرش
    - آمادگی جهت اقامت 3 تا 6 ماهه و تعهد اجرای ضوابط

    ترک اعتیاد (به روش بستری)

    اين روش براي کنترل علائم جسمي فرد وابسته به موادمخدر به کار مي‌رود. بيماران پس از بستري شدن توسط مددکار و روانشناس مورد مصاحبه قرار مي‌گيرند و بعد از آن به وسيله روانپزشک و پزشک معاينه مي‌شوند.

    با تجويز داروهاي موردنياز، علائم محروميت ناشي از قطع مواد کنترل شده و بعد از اينکه آزمايش مورفين ادرار منفي شد ترخيص مي‌شوند.

    افراد براي درمان بايد با همراه داشتن فتوکپي صفحه اول شناسنامه يا کارت عکس‌دار داشتن يک نفر همراه براي پذيرش به اين مراکز مراجعه کنند.

    علاوه بر اين عدم سابقه بيماري‌هاي مهم جسماني يا رواني و پرداخت تعرفه مصوب از ديگر شرايط درمان در اين مراکز است.

    شرایط و مدارک مورد نیاز:

    - فتوکپی صفحه اول شناسنامه یا کارت عکس دار
    - داشتن یک نفر همراه جهت پذیرش
    - عدم سابقه بیماریهای مهم جسمانی یا روانی
    - پرداخت تعرفه مصوب

    چگونگی تأسیس روستامهد

    روستا مهد، مهد كودكي كه بر اساس درخواست متقاضيان روستايي جهت آموزش دادن به كودكان 3 تا 6 سال با همكاري شوراي اسلامي و نظارت سازمان بهزيستي تحت ضوابط خاص تشكيل شود.

    در مراكز بخش، مراكز دهستان و  روستاهاي بالاي 200 خانوار جمعيت امکان تشکیل روستا مهد وجود دارد و در ساير روستاها بنا به ضرورت و با تشخيص سازمان بهزيستي استان امكان تشكيل روستا مهد وجود خواهد داشت.

    جهت ایجاد روستا مهد، همکاری شورای اسلامی در خصوص تامین مکان و نیروی انسانی لازم است. در صورت عدم وجود متقاضیان واجد شرایط بومی، به تشخیص بهزیستی استان، از نیروهای غیر بومی نیز می توان استفاده نمود.

    در روستا مهدها آموزش کودکان از ساعت 8 تا 12 انجام می شود.

    سازمان بهزیستی با پردخت یارانه در جهت توسعه و تجهیز روستا مهدها، تغذیه شیر رایگان در آن مراکز و پرداخت تسهیلات با کارمزد کم و ارائه منابع آموزشی، روستا مهد ها را حمایت می کند.

    شرایط و مدارک مورد نیاز

    تخصص متقاضيان:

    متقاضياني كه در طي 5 سال گذشته دوره آموزشي مورد تائيد سازمان بهزيستي را گذرانده اند (با ارائه گواهينامه معتبر) و نيز متقاضياني داراي ديپلم كودكياري نياز به طي دوره آموزشي ندارند.

    كليه متقاضيان داراي مدرك ديپلم كودكياري و نيز دارندگان مدارك كارشناسي رشته هاي آموزش قبل از دبستان، علوم تربيتي، روانشناسي، مديريت آموزشي، مددكاري اجتماعي، مشاوره و راهنمايي، مديريت رفاه، آموزشياري و مطالعات خانواده، بي نياز از دوره آموزشي هستند ولي ملزم به انجام كارورزي يك ماهه در مهدهاي كودك سازمان بهزيستي خواهند بود.

    مدارك مورد نياز جهت تشكيل پرونده متقاضيان:

    معرفي نامه شوراي اسلامي مبني بر حسن شهرت اجتماعي و توانايي راه اندازي و اداره روستا مهد
    تائيديه شوراي اسلامي، در خصوص تامين امكان مناسب آموزشي
    تصوير شناسنامه عكس دار
    دو قطعه عكس 4*3 تمام رخ
    تصوير آخرين مدرك تحصيلي
    گواهي سلامت جسم و روان به تائيد پزشك معتمد سازمان بهزيستي
    اخذ تعهدنامه مبني بر الزام به تاسيس (روستا مهد) پس از طي دوره آموزشي
    گزارش بازديد از مكان آموزشي در روستا مهد توسط كارشناس مربوطه
    بررسي اوليه پرونده متقاضيان و ارسال آن به كميته استاني جهت تصميم گيريهاي نهايي

    شرايط عمومي متقاضيان:

    متدين به دين مبين اسلام يا يكي از اديان رسمي كشور كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي پذيرفته شده
    تابعيت جمهوري اسلامي ايران
    دارا بودن صلاحيت فردي به تائيد شوراي اسلامي
    برخورداري از سلامت جسم وروان به تائيد پزشك معتمد سازمان بهزيستي
    دارا بودن حداقل 20 و حداكثر 35 سال
    دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم
    بومي بودن
    در صورت عدم وجود متقاضيان واجد شرايط بومي به تشخيص بهزيستي استان از نيروهاي غيربومي نيز ميتوان استفاده نمود.
     
    نيروي انساني مورد نياز:

    به ازاء هر كلاس (روستا مهد) با حداكثر ظرفيت 30 كودك با در نظر گرفتن سرانه يك متر فضاي مورد نياز براي هر يك از كودكان يك نفر مربي و حتي الامكان يك نفر كمك مربي مورد نيار است.

    در صورت توسعه روستا مهد و افزايش كلاسها با نظر كميته نظارت تخصص بهزيستي استان بر تعداد نيروي انساني افزوده خواهد شد.

    شرايط مكاني:

    حداقل داراي يك اطاق مناسب با فضاي سرانه يك متر براي هر كودك باشد.
    چنانچه تعداد كودكان پذيرش شده، بيش از حد استاندارد اعلام شده در اين شيوه نامه بوده و نياز به اتاقهاي ديگري باشد، مربي صاحب موافقت اصولي ميتواند با بكارگيري مربيان كودك واجد شرايط و مورد تائيد سازمان بهزيستي نسبت به توسعه كلاسهاي روستا مهد اقدام نمايد.
    حداقل داراي يك سرويس بهداشتي باشد.
    دور از محل نگهداري حيوانات باشد.
    در مركزيت روستا قرار داشته باشد و امكان آسيب پذيري آن كم باشد.
    عاري از رطوبت بوده و برخوردار از نور و هواي كافي باشد.
    ساختمان داراي حفاظت هاي لازم به منظور جلوگيري از ورود و خروج بدون اجازه كودكان باشد.
    حتي الامكان داراي فضاي كافي بازي باشد.
    ساختمان به وسايل گرم كننده و سرد كننده مجهز باشد.
    حتي الامكان در طبقه همكف باشد در غير اينصورت بايستي محل پرتگاه مانند بالكن، ايوان، كنار پله، حوض و استخر با نرده داراي حفاظ كافي باشد.
    سيستم هاي برق در داخل ديوار تعبيه و پريزهاي برق دور از دسترس كودكان باشد. 

    تجهيزات مورد نياز:

    داشتن حداقل موكت يا زيرانداز مناسب
    وسايل آموزشي و كمك آموزشي به ويژه واحدهاي كار، كتب كمك آموزشي، تخته وايت برد، ضبط صوت و نوارهاي صوتي و …
    ميز و صندلي متناسب با سن كودكان
    تابلو سر درب
    اسباب بازي زير سقف و هواي آزاد
    وسايل گرمايشي و خنك كننده
    جعبه كمكهاي اوليه
    ساير وسايل مورد نياز در حد امكان با نظر كارشناس مربوطه شهرستان

    مواد آموزشي و گردش كار:

    مواد آموزش و گردش كار (روستا مهد) مطابق با مهدهاي كودك سازمان بهزيستي خواهد بود.
    ساعات آموزش كودكان نیز از 8 تا 12 ظهر خواهد بود.

    ميزان شهريه:

    تعيين ميزان قطعي شهريه كودكان در روستا مهدها با توجه به شرايط اقتصادي و اجتماعي متفاوت روستاها بر عهده كميته نظارت تخصصي بهزيستي استان خواهد بود.
    شهريه كودكان خانواده هاي تحت پوشش معرفي شده به روستا مهدها از طرف بهزيستي معادل 50 درصد شهريه مهدهاي كودك خصوصي هر استان خواهد بود كه اين مهم در راستاي انجام حمايتهاي لازم صورت مي گيرد.

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز231
    دیروز508
    این هفته1251
    این ماه9744
    کل598817

    1403-09-05

    سامانه معبر

    پوستر سامانه معبر