دوشنبه, ۰۵ آذر ۱۴۰۳
Monday, 25 November 2024

    نحوه پذیرش فرزندان مجهول الهویه(سالم)

    گروه هدف:
    این دسته از فرزندان در خیابان ها یا بیمارستان ها شناسایی شده و به دلیل سن کم قادر به ارائه آدرس، مشخصات نبوده و هویت نام معلومی دارند و توسط مراجع قضایی جهت پذیرش به این اداره ارجاع می گردند.

    مراحل انجام کار:
    1-
        ارجاع فرزندان از طریق مراجع قضایی(کلانتری  ـ پایگاه های و یا بیمارستان ها و …) بوده و پس از مراجعه به دفتر مدیریت به مسئول امور اجتماعی ارجاع می گردند.
    2-    ارجاع به کارشناس مربوطه از طریق مسئول امور اجتماعی پس از بررسی
    3-    ارجاع به پزشک جهت ویزیت و اطلاع از سلامت فرزند
    4-    ارجاع به بیمارستان در صورت تشخیص و دستور بستری پزشک
    5-    پر کردن فرم مخصوص افراد مجهول الهویه در صورت سلامت جسمی.
    6-    ارجاع به مراکز با توجه به شرایط سنی فرزندان

    شیرخوارگاه ها (0 تا 6 سال)
    مراکز شبانه روزی (پسر 6 تا 8 سال)
    قرنطینه دختران(6 تا 18 سال)

    فرایند پذیرش این دسته از مددجویان 45 دقیقه به طول می انجامد.

    مدارک مورد نیاز:
    - دستور قضایی مبنی بر پذیرش در بهزیستی
    - برگه پزشکی قانونی(برای دختران)
    - گزارش کلانتری یا بیمارستان

    فرم های مورد عمل:
    -  فرم دو برگی افراد مجهول الهویه
    -  برگه ویزیت پزشک عمومی

    رسیدگی امور فرزندخواندگی

    گروه هدف:
    افرادی هستند که سال ها پس از واگذاری به خانواده های فرزند پذیر در صورت بروز مشکل و یا آگاهی از هویت اصلی خود به این اداره مراجعه می نمایند.

    مراحل انجام کار:
    1.    درخواست شفاهی و یا کتبی افراد مبنی بر آگاهی از پیشینه فرزند خواندگیشان
    2.    مراجعین در صورت در دست داشتن برگه قضایی درخواست نامه به دفتر مدیریت مراجعه و سپس به مسئول امور اجتماعی ارجاع می گردند و در صورت درخواست شفاهی به مسئول امور اجتماعی و کارشناس مربوطه مراجعه می نمایند.
    3.    تنظیم فرم با ارائه مدارک شناسایی معتبر مراجعه کننده (فرزندخوانده یا مادر و پدر خوانده و یا سایر بستگان)
    4.    بررسی فرم بر اساس اطلاعات داده شده و انجام اقدامات لازم توسط کارشناس مربوطه
    سایر اقدامات با توجه به درخواست های مراجعین صورت می پذیرد:

    -  پاسخگویی به استعلام از سوی مراجع قضایی در خصوص وجود تعهد مربوط به تعلق 1/3  از اموال والدین فرزند پذیر به فرزند خوانده و ارائه مدارک به دادگاه جهت اثبات فرزند خواندگی آن ها.
    فرایند پاسخگویی به دادگاه پس از مطالعه پرونده  3روز می باشد.

    - یافتن والدین فرزند خوانده ها در صورتی که نامی از آن ها در پرونده جهت استعلام از ثبت احوال، ثبت گردیده باشد.
    فرایند مطالعه پرونده و ارائه راهنمایی لازم 30 دقیقه می باشد.

    - کمک مالی در موراد اضطراری( هزینه ازدواج ـ درمان ـ مسکن)
    این فرایند دو هفته به طول می انجامد.

    - پذیرش مجدد فرزند خوانده ها از بهزیستی در صورت داشتن شرایط سنی
    این فرایند حدود 10 روز به طول می انجامد.

    ارائه مشاوره در زمینه های :
    - راهنمایی جهت ابطال حکم فرزند خواندگی و 1/3 اموال
    - ارجاع به مشاور حقوقی
    - خارج نمودن نام فرزند از شناسنامه والدین فرزند پذیر.
    - ارجاع به مراکز مشاوره در صورت لزوم
    - ارجاع به بیمارستان در صورت لزوم
    - بازدید بخشی از پرونده به تقاضای فرزند خوانده

    مدارک لازم:
    -  اوراق شناسایی معتبر
    -  مدارک مربوط دبه فرزند خواندگی

    فرم های مورد نیاز :
    -   برگه یافتن والدین فرزندخواندگی

    دستورالعمل های مورد نیاز:
    -  دستورالعمل اجرایی مراقبت از کودکان بی سرپرست معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور سال 88
    تعهدی است محضری که هنگام تحویل فرزند از شیرخوارگاه توسط والدین فرزند پذیر در خصوص اختصاص 1/3 اموال خود به فرزند پس از فوت ایشان داده می شود.

    نحوه پذیرش فرزندان با هویت

    گروه هدف:
    به کودکانی اطلاق می شود که بنا به دلایلی به طور دایم یا موقت از سرپرستی موثر و با صلاحیت محروم بوده و به همراه اعضای خانواده به این اداره مراجعه می کنند0 تا 17 سال دخترو پسر که از سلامت جسمی و ذهنی برخوردارند.)

    مراحل انجام کار:
    1. درخواست های کتبی از مراجع قضایی مبنی بر پذیرش کودکان در بهزیستی که از سوی والدین یا سایر بستگان می باشد، از دفتر مدیریت به کارشناس مسئول امور اجتماعی و سپس به کارشناس مربوطه ارجاع می گردد.

    2. کارشناس مربوطه پس از بررسی و کنترل مدارک و انجام مصاحبه بدوی و بازدید از منزل ممکن است هر یک از تصمیمات زیر را با مشورت سایر همکاران اتخاذ نماید:

    الف- پس از انجام مشاوره و مصاحبه مکفی با خانواده و بستگان در صورت عدم وضعیت مناسب و افراد موثر برای سرپرستی، پس از ویزیت پزشک و در صورت لزوم ویزیت روانپزشک و ارزیابی ذهنی، فرزند با توجه به شرایط سنی و جنسی در یکی از مراکز پذیرش می گردد.

    *دختر و پسر صفر تا 6 سال در شیرخوارگاه
    *دختران 6 تا 18 سال قرنطینه دختران و سپس به شبانه روزی در صورت صلاحدید(با تشکیل کمیته بررسی)
    *پسران 6 تا 17 سال به معاونت های امور اجتماعی شهرستان های مربوطه

    ب ـ در صورتی که خانواده برای نگهداری از فرزند در منزل نیاز به حمایت مالی و … داشته باشند، رد پذیرش شده جهت برقراری امداد ماهیانه و استفاده از سایر خدمات(معرفی به مهد کودک به صورت رایگان و …) به شهرستان مربوطه ارجاع می گردند.

    فرایند پذیرش این دسته از مددجویان حدود یک ماه می باشد و این به دلیل احتمال پذیرش فرزند توسط یکی از بستگان و یا خانواده در صورت برخورداری از حمایت مالی می باشد.

    در موراد اضطراری در صورت احتمال بروز آسیب به فرزند فرایند پذیرش در سریعتر صورت می پذیرد.

    در صورتیکه فرزند از طریق خط 123 باشد همان زمان مراجعه پذیرش می گردد.

    سایر اقددامات امور اجتماعی:
    درخواست های کتبی که از مراجع قضایی مبنی بر حمایت مالی زن سرپرست خانواده و فرزندانش است. و با توجه به محل سکونت خانواده به بهزیستی شهرستان مربوطه جهت بررسی و برخورداری از حمایت ارجاع داده می شوند.

    - تشکیل کمیته بررسی با حضور مدیریت کارشناس شبه خانواده استان، مسئول امور اجتماعی و کارشناس مربوطه و اتخاذ تصمیم به منظور انتقال فرزندان:
    1- از قرنطینه به شبانه روزی
    2- ترخیص والدین
    3- از خانه سلامت به قرنطینه و سپس به شبانه روزی

    - پاسخگویی به مکاتباتی که از پایگاه  های پلیش آگاهی در خصوص گمشده ها به این اداره ارجاع می گردد.

    مدارک لازم:
    -  حکم قضایی
    -  برگه پزشکی قانونی(برای دختران)
    -  گزارش مددکاری از مراکز
    -  مدارک شناسایی معتبر

    فرم های مورد عمل :
    -  فرم سه برگی پذیرش فرزندان با هویت
    -  فرم بازدید از منزل
    -  فرم گزارش مددکاری

    نحوه پذیرش بیماران روانی مزمن

    گروه هدف:
    بیماران روانی مزمن شامل آن دسته از افرادی هستند مه از سطح استان تهران جهت تأیید بیماری و یا تشکیل پرونده به منظور پذیرش در مراکز، از طریق خانواده به این اداره مراجعه می نمایند.

    مراحل انجام کار:
    1. درخواست مراجعین توسط دفتر مدیریت به واحد توانبخشی ارجاع می گردد.
    2. پس از ارجاع معرفی نامه، توسط مسئول واحد توانبخشی، مددجو به واحد پذیرش و سپس جهت تکمیل مدارک(تشکیل پرونده) به کارشناس مربوطه ارجاع می گردد.
    3. تمام بیماران روانی ارجاعی از شهرستان های استان تهران به غیر از بهزیستی شهرستان تهران، که معمولاً همراه با ویزیت روانپزشک است، توسط روانپزشک ویزیت می شوند.
    4. در صورت عدم تشخیص و تائید روانپزشک جهت تشخیص و درمان به بیمارستان اعزام می گردد.
    5. در صورت عدم تأییدیه روانپزشک نسبت به مزمن بودن بیماری، برای بیمار تشکیل پرونده داده می شوند.
    6. پس از تشکیل پرونده بنا به درخواست توانخواه در صورت درخواست مستمری، نامه تأییدیه و خلاصه مدارک به شهرستان مربوطه ارسال می گردد.
    7. این فرایند مدت 2 ساعت صورت می پذیرد.
    8. در صورت تقاضای پذیرش در مراکز نگهداری(خصوصی ـ با یارانه دولتی) معرفی نامه مربوطه صادر می گردد.

    این فرایند جهت پذیرش در مراکز خصوصی 3 ماه و پذیرش در مراکز دولتی بطور متوسط یک سال به طول می انجامد.

    مدارک مورد نیاز:
    1. ارائه خلاصه پرونده(پرونده روانپزشکی ـ خلاصه وضعیت اجتماعی آ عکس ـ فتوکپی شناسنامه فرد بیمار و اعضاء تحت تکفل)

    2. معرفی نامه رسمی از مدیریت بهزیستی شهرستان محل سکونت مددجو

    3. به غیر از موارد ارجاعی از بهزیستی شهرستان تهران که علاوه بر موراد فوق معمولاً با تشخیص روانپزشک همراه است، در خصوص سایر شهرستان ها مراجعه بیمار جهت ویزیت و تأیید روانپزشک اداره پذیرش ضروری می باشد.

    4. در صورت تأیید روانپزشک، مددجو جهت معرفی به مراکز مرتبط، ارائه برگه قیومیت که از طریق دادسرا تنظیم شده باشد، ضروریست.

    فرم های مورد عمل:
    1.
    فرم مصاحبه اولیه مددکاری
    2. فرم شناسنامه بهداشت درمانی
    3. فرم از کار افتادگی
    4. فرم تشخیص روانپزشک
    5. فرم گزارش مددکاری(توانبخشی)

    دستورالعمل های مورد استفاده:
    دستور العمل پذیرش و ساماندهی بیماران روانی مزمن سال 82.

    تعرفه های مهدکودک

    مهدهای کودک و مبنای حقوقی سازمان بهزیستی برای صدور پروانه فعالیت: بر مبنای مصوبه هشتادمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مندرجات ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مصوب 27/11/80 مجلس شورای اسلامی، مسئولیت صدور پروانه و نظارت بر اداره‌ مهدهای کودک به عهده سازمان بهزیستی کشور محول شده است.

     

    تعیین شهریه مهدهای کودک استان‌ها به عهده سازمان بهزیستی هر استان است: بر مبنای مصوبه هشتادمین جلسه شورای عالی انقلاب، آیین نامه تأسیس و اداره مهدهای کودک خصوصی، مورخ 29/11/67 تدوین و بر اساس ماده 23 آیین نامه مزبور، میزان شهریه مهدهای کودک خصوصی با توجه گروه سنی و خدمات ارائه شده، امکانات و ویژگی‌های منطقه‌ای، توسط سازمان بهزیستی هر استان تعیین و ابلاغ می‌شود.

    بنابراین با عنایت به مبانی مزبور، تعیین نرخ شهریه مهدهای کودک از سال 1367 بر اساس مفاد مذکور توسط سازمان بهزیستی استان‌ها، تعیین و جهت اجرا به مهدهای کودک ابلاغ می شد و سازمان بازرگانی در استان، نظارت بر تحقق مندرجات شهریه ابلاغی استان‌ها را عهده‌دار بوده است.

     

    نحوه تعیین شهریه مهدهای کودک در استان‌ها:
    سازمان بهزیستی در قالب کمیته های استانی و نماینده سازمان بازرگانی استان به عنوان عوامل کارگروه تعیین شهریه مهدهای کودک مناطق مختلف، استان مسئولیت تعیین شهریه مهدهای کودک را بر عهده دارد.

    ابلاغ آیین نامه و درجه بندی مهدهای کودک:
    در سال تحصیلی 87 ـ 88 مقدمات انجام کار در زمینه درجه بندی مهدهای کودک به انجام رسید و در سال 88 ـ89 برای تحقق مصوبه مذکور و مندرجات آیین نامه، کارگروه تعیین شهریه متشکل از کمیته نظارت تخصصی بهزیستی استان و نماینده سازمان بازرگانی استان، نسبت به تعیین شهریه مهدهای کودک اقدام کردند.

    شایان ذکر است، هر مهد کودک برای دریافت نرخ شهریه خود که بر مبنای هزینه واقعی و 15% سود محاسبه می‌شود، باید مستندات هزینه های خود را ارائه کند.

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز339
    دیروز508
    این هفته1359
    این ماه9852
    کل598925

    1403-09-05

    سامانه معبر

    پوستر سامانه معبر