پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
Thursday, 28 March 2024

    در رسانه| ۶ مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده زیرنظر بهزیستی خوزستان خدمات ارایه می‌دهند

    اهواز - ایرنا سرپرست بهزیستی خوزستان با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون تعداد یک هزار و۱۲۷ کودک کار شناسایی شده‌اند که بیش از نیمی از آنها در شهرستان اهواز هستند گفت: ۶ مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده زیر نظارت بهزیستی خوزستان به ارایه خدمات به این قشر می‌پردازند.

    مهران کریمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد کودکان کار پسر و ۱۰ درصد دختر هستند بیان کرد:اداره کل بهزیستی خوزستان، با هدف اجرای برنامه‌های کاهش آسیب‌های ناشی از کار کودک و پرهیز از اقدامات خشن برای حذف کودکان از خیابان، و با تاکید بر ارایه آموزش کاهش حضور کودکان کار، مراکزی را در استان راه‌اندازی کرده است.

    وی افزود: مراکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده زیرنظارت بهزیستی در شهرستان‌های اهواز (۲ مرکز)، آبادان، اندیمشک، دزفول و مسجدسلیمان(هرکدام یک مرکز) و یک مرکز شبانه روزی برای نگهداری کودکان خیابانی بی سرپرست و یا بدسرپرست نیز در شهرستان اهواز  کلیه خدمات مربوط به کاهش آسیب های اجتماعی و توانمند سازی کودک خیابانی و خانواده آنها را با رویکرد خانواده محور به انجام می‌رسانند.

    سرپرست بهزیستی خوزستان ادامه داد: کار کودکان به عنوان یکی از مهمترین معضلات اجتماعی جهان شناخته می‌شوند که با توجه به فقرمالی و مشکلات اقتصادی حاکم بر خانواده ها متاسفانه در کشور ما در حال گسترش است و این موضوع به افزایش بزهکاری در آینده دامن می زند.

    وی با اشاره به اینکه حضور کودکان در خیابان آنها را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد گفت: امسال تاکنون به منظور توسعه فعالیت‌های مراکز خدمات روزانه در چهار مرحله اقدام به برگزاری فراخوان تاسیس و راه اندازی مراکز روزانه و شبانه روزی کودکان کار و خیابان کردیم که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود متاسفانه تاکنون هیچ موسسه‌ای از این موضوع استقبال نکرده است.

    کریمیان افزود: شناسایی کودکان توسط کارشناسان مراکز در سطح شهر، پیگیری قضایی صدور شناسنامه برای کودکان فاقد مدارک هویتی،آموزش مهارت‌های زندگی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و تقویتی کمک درسی، انجام استعدادیابی، پرداخت هزینه نقدی تحصیلی، توزیع تبلت دانش آموزی، پیگیری وضعیت ادامه تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل و معرفی به آموزش و پرورش، ارایه خدمات پزشکی و درمانی، مددکاری و مشاوره فردی و گروهی، صدوردفترچه بیمه درمانی، پرداخت کمک هزینه موردی و مالی برای حل مشکلات اقتصادی و درمانی خانواده، اهدای لوازم ضروری منزل، ارایه پکیج مواد غذایی و ارزاق، برگزاری کلاس های ورزشی، برگزاری اردوهای تفریحی، انجام تست HIV از کودکان و خانواده، معرفی کودک یا اعضای خانواده به سازمان فنی و حرفه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندسازی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و هنرهای دستی از جمله دیگر اقدامات بهزیستی برای این کودکان است.

    وی ادامه داد: بر اساس آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب سال ۸۴ هیات وزیران، ۱۱ دستگاه شامل نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری، وزارت کار و امور اجتماعی،آموزش و پرورش، سازمان بیمه خدمات درمانی، سازمان تامین اجتماعی،صدا و سیما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و کمیته امداد امام خمینی(ره) در اجرای طرح حمایت‌ اجتماعی از کودکان کار و خیابان باید همکاری داشته باشند.

    سرپرست بهزیستی خوزستان با اعلام دعوت و استقبال از کلیه موسسات و شهروندانی که شرایط تاسیس و راه‌اندازی مراکز روزانه و شبانه روزی کودکان و خیابان را دارا هستند گفت: از شهروندان تقاضا داریم با پرهیز از پرداخت مستقیم پول نقد به کودکان کار، با حمایت از خانواده‌های کودکان کار از طریق موسسات غیردولتی فرصت تجربه کودکی را به این کودکان هدیه کنند زیرا کودکان نباید کار کنند.

    کریمیان افزود: طبق تعریف، کودکان خیابانی، افراد زیر ۱۸ سال هستند که در خیابان‌ها و اماکن عمومی و پرتردد به صورت دایمی یا موقت مشغول به کسب درآمد یا وقت‌گذرانی هستند.

    گفتنی است به منظور افزایش آگاهی و فعالیت در زمینه جلوگیری از کار کودکان، به پیشنهاد سازمان بین‌المللی کار، روز ۱۲ ژوئن مصادف با ۲۲ خرداد، به عنوان روز جهانی منع کار کودک نام گذاری شده است.

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز296
    دیروز424
    این هفته2173
    این ماه9668
    کل475948

    1403-01-09