جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
Friday, 29 March 2024

    دررسانه|۸۶هزار و۸۰۲ معلول در خوزستان تحت پوشش بهزیستی هستند

    اهواز - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: این اداره کل با تشکیل پرونده برای ۸۶هزارو ۸۰۲ معلول در استان ، آنان را تحت پوشش خدمات حمایتی خود قرار داده است.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان خوزستان غلامرضا صدیق راد چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به کارکردکمیسیون های پزشکی تشخیص و تعیین نوع و شدت معلولیت بیان کرد: از این تعداد معلول شناسایی شده ۳۱هزار و ۱۰۷ نفر معلولین جسمی حرکتی بیشترین آمار را دارند و بعد از این گروه ، معلولین ذهنی( ۲۲هزار و۵۵۴ نفر) ، معلولین شنوایی( ۹ هزار و  ۸۴۲ نفر) و معلولین بینایی( ۹هزار و ۳۴۷ نفر) قرار دارند که از خدمات سازمان بهره مند هستند.

    به گفته وی تعداد ۱۰ هزار و ۳۵۶ بیمار اعصاب و روان نیز تحت پوشش این اداره کل هستند.

    وی با اشاره به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی اظهار داشت: این خدمات شامل ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی در مراکز روزانه می باشد که این مراکز در ۱۰ حوزه فعالیت دارند و شامل مراکز معلولین ذهنی زیر ۱۵ سال، مراکز جسمی حرکتی، بیماران روانی مزمن، حرفه آموزی، سالمندان، افراد دارای اختلال طیف اتیسم ، خانواده و کودک ناشنوا و کم شنوا، خانواده و کودک نابینا و کم بینا، کارگاه های تولیدی حمایتی و مراکز پشتیبانی شغلی می باشد.

    وی افزود : این مراکز توانبخشی دریک سال گذشته به سه هزار و ۴۸۳ نفر خدمات آموزشی و توانبخشی ارایه کردند.

    صدیق راد با بیان این که  ارائه خدمات به توانخواهان در قالب دفتر توانپزشکی نیز صورت می ‌گیرد گفت :این خدمات شامل تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی از جمله خرید و توزیع ویلچر، ویلچر حمام، سمعک، باطری سمعک، عصا ، واکر ، وسایل ویژه نابینایان، تشک مواج و تشکچه ویلچر می باشد،همچنین  تامین کمک هزینه وسایل بهداشتی مصرفی و  تامین اروتز و پروتز ( اندام های مصنوعی ) نیز درفهرست این خدمات قرار می گیرد .

    وی اضافه کرد: خرید خدمات توانپزشکی شامل ارائه خدمات کاردرمانی ، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی و غیره در قالب قرارداد با کلینیکهای مربوطه است و همچنین تامین کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی و تعمیر و تعویض قطعات شنوایی را از خدمات دفتر توانبخشی می توان عنوان کرد،که در سال ۹۹ در فعالیت تامین کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی به ۹۵ توانخواه کمک هزینه پرداخت شده و در کل تاکنون ۶۰۰ مورد کاشت حلزون دراستان انجام گرفته است.

    مدیر کل بهزیستی خوزستان با اشاره به ارایه خدمات توانبخشی و مراقبتی به معلولین نیازمند و خانواده های آنان بیان کرد : این خدمات  شامل مراکز شبانه روزی معلولین، سالمندان و بیماران روانی مزمن ، خانه های حمایتی بیماران روانی مزمن و سالمندان ، مراکز ویزیت در منزل ، مراقبت در منزل ، خانه های گروهی معلولین جسمی و خانه های کوچک پناهگاهی معلولین ذهنی خفیف و زیر ۱۴ سال می باشد.

    وی افزود : بهزیستی استان خوزستان دارای ۳۴ مرکز شبانه روزی است که به ۲ هزار و ۷۰ نفر خدمات توانبخشی ارایه می کنند، که از این تعداد ۱۸ مرکز به صورت ویزیت در منزل و ۲ مرکز مراقبت در منزل خدمات ارائه می کنند .

    صدیق راد با اشاره به فعالیت واگذاری پرونده معلولان به بخش غیردولتی گفت: در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۵۹ پرونده توانبخشی در استان به بخش غیردولتی واگذار شده است. همچنین فعالیت حق پرستاری و مددکاری افراد دارای معلولیت در خانواده نیز جز خدمات بهزیستی می باشد که در حال حاضر ۶۳۸ نفر از معلولین تحت پوشش این خدمات هستند.
    مدیر کل بهزیستی استان خوزستان با توضیح برنامه های سازمان بهزیستی در زمان شیوع ویروس کرونا گفت: سازمان بهزیستی نیز مانند سایر دستگاه ها در زمان شیوع ویروس کرونا تغییراتی را در روند ارائه خدمات به جامعه هدف اعمال کرده است. این خدمات در مراکز روزانه به توانخواهان به صورت غیرحضوری و حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی انجام می شود و نظارت بر عملکرد مراکز روزانه و شبانه روزی بمنظور رعایت پروتکلهای بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا شامل ضدعفونی منظم محیط، جداسازی افراد مشکوک به کرونا از سایر توانخواهان و چکاپ روزانه توانخواهان مقیم مراکز شبانه روزی توسط تیم پزشکی است.

    وی افزود:  برگزاری کمیسیون های پزشکی نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود ،همچنین پرداخت کمک هزینه معیشت ماده ۲۷ به معلولین شدید و خیلی شدید دهکهای در آمدی پائین، پرداخت حق پرستاری خانواده محور و پرداخت کمک هزینه اشتغالهای آسیب دیده از کرونا از جمله کارهایی است که در دوره شیوع کرونا انجام شده است.

    صدیق راد پرداخت مستمری به ۵۰ هزار و۱۱۸ نفرو پرداخت حق پرستاری ضایعه نخاعی  به تعداد یک هزار و ۵۲۸ نفررا از خدمات بهزیستی برشمرد و بیان کرد: صدور گواهی معلولیت بمنظور استفاده از معافیت مالیاتی برای والدین توانخواهان با معلولیت شدید و خیلی شدید جهت ارائه به ارگان یا سازمان محل اشتغال از فعالیت های انجام شده در سازمان است.

    به گفته مدیر کل بهزیستی خوزستان ۶هزار و۹۰۰ دانش آموز ویک هزار ۱۰۰دانشجوی دارای معلولیت نیز ازاین اداره کل کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند.

    صدیق راد با اشاره به کمک هزینه به توانخواهان بیان کرد: این خدمات به شکل پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات مسکن، پرداخت کمک هزینه درمان، پرداخت کمک هزینه PKU، توزیع کمک هزینه مناسب سازی محیط زندگی و خودرو و  پلاک ویژه خودروی معلولین می باشد .

     وی گفت: دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی محیط تردد معلولین و جانبازان استان در بهزیستی مستقر شده و برگزاری جلسات متعدد به صورت فصلی در سطح استان و شهرستان ها و اخذ و پیگیری مصوبات کمیته های مذکور بمنظور ایجاد فرصت های برابر برای کلیه آحاد جامعه جهت استفاده از خدمات دولتی ، آموزشی ، اجتماعی از دیگر خدمات این اداره کل است.

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز556
    دیروز613
    این هفته3046
    این ماه10541
    کل476821

    1403-01-10