گروه هدف:
افرادی هستند که سال ها پس از واگذاری به خانواده های فرزند پذیر در صورت بروز مشکل و یا آگاهی از هویت اصلی خود به این اداره مراجعه می نمایند.
مراحل انجام کار:
1. درخواست شفاهی و یا کتبی افراد مبنی بر آگاهی از پیشینه فرزند خواندگیشان
2. مراجعین در صورت در دست داشتن برگه قضایی درخواست نامه به دفتر مدیریت مراجعه و سپس به مسئول امور اجتماعی ارجاع می گردند و در صورت درخواست شفاهی به مسئول امور اجتماعی و کارشناس مربوطه مراجعه می نمایند.
3. تنظیم فرم با ارائه مدارک شناسایی معتبر مراجعه کننده (فرزندخوانده یا مادر و پدر خوانده و یا سایر بستگان)
4. بررسی فرم بر اساس اطلاعات داده شده و انجام اقدامات لازم توسط کارشناس مربوطه
سایر اقدامات با توجه به درخواست های مراجعین صورت می پذیرد:
- پاسخگویی به استعلام از سوی مراجع قضایی در خصوص وجود تعهد مربوط به تعلق 1/3 از اموال والدین فرزند پذیر به فرزند خوانده و ارائه مدارک به دادگاه جهت اثبات فرزند خواندگی آن ها.
فرایند پاسخگویی به دادگاه پس از مطالعه پرونده 3روز می باشد.
- یافتن والدین فرزند خوانده ها در صورتی که نامی از آن ها در پرونده جهت استعلام از ثبت احوال، ثبت گردیده باشد.
فرایند مطالعه پرونده و ارائه راهنمایی لازم 30 دقیقه می باشد.
- کمک مالی در موراد اضطراری( هزینه ازدواج ـ درمان ـ مسکن)
این فرایند دو هفته به طول می انجامد.
- پذیرش مجدد فرزند خوانده ها از بهزیستی در صورت داشتن شرایط سنی
این فرایند حدود 10 روز به طول می انجامد.
ارائه مشاوره در زمینه های :
- راهنمایی جهت ابطال حکم فرزند خواندگی و 1/3 اموال
- ارجاع به مشاور حقوقی
- خارج نمودن نام فرزند از شناسنامه والدین فرزند پذیر.
- ارجاع به مراکز مشاوره در صورت لزوم
- ارجاع به بیمارستان در صورت لزوم
- بازدید بخشی از پرونده به تقاضای فرزند خوانده
مدارک لازم:
- اوراق شناسایی معتبر
- مدارک مربوط دبه فرزند خواندگی
فرم های مورد نیاز :
- برگه یافتن والدین فرزندخواندگی
دستورالعمل های مورد نیاز:
- دستورالعمل اجرایی مراقبت از کودکان بی سرپرست معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور سال 88
تعهدی است محضری که هنگام تحویل فرزند از شیرخوارگاه توسط والدین فرزند پذیر در خصوص اختصاص 1/3 اموال خود به فرزند پس از فوت ایشان داده می شود.