پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
Thursday, 28 March 2024

    در رسانه | بیش از۵۰ هزار نوزاد خوزستانی غربالگری شنوایی شدند

    اهواز- ایرنا - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به اهمیت طرح غربالگری درپیشگیری ودرمان زودرس اختلالات شنوایی گفت: ازابتدای سال جاری تاکنون پنجاه و چهارهزار و۷۳۷ نوزاد مورد معاینه و تحت غربالگری شنوایی قرارگرفتند.

    به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خوزستان،غلامعلی جعفری دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگارایرنا با بیان این که ۴۰ پایگاه غربالگری شنوایی تحت نظارت سازمان بهزیستی در ۲۵ شهرستان استان مستقر هستند گفت: از این تعداد نوزاد شناسایی شده در طرح غربالگری ۷۸۳ نوزاد مشکوک به افت شنوایی بوده و برای آزمایش تشخیص ، به کلینیک های شنوایی سنجی ارجاع داده شده و ۹۵ کودک با تشخیص قطعی افت شنوایی نیز جهت مداخلات طبی، توانبخشی به مراکزمرتبط تخصصی فرستاده شدند.

    وی افزود: غربالگری شنوایی نوزادان، بخشی از یک برنامه سه بخشی است که به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام کم شنوایی شناخته می شود که غربالگری شنوایی نوزادان تا قبل از یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا قبل از ۳ ماهگی ، مداخله بهنگام تا قبل از ۶ ماهگی ازجمله اهداف آن است . 

    معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به وظایف سازمان بهزیستی در تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولین کشوربیان کرد: اعتبارات تخصیص یافته برای استان دراین خصوص درسال ۹۹ مبلغ ۱۸ میلیارد ریال بوده است که صرف خرید وسیله کمک شنوایی شامل دستگاه سمعک برای ۴ افت خفیف، متوسط ، شدید ، خیلی شدید و باطری‌های سمعک شده است و سه میلیارد و۹۳۰ میلیون ریال نیز جهت جبران هزینه کاشت حلزون شنوایی، تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی نیز به توانخواهان پرداخت گردید..

    وی افزود: امور توانبخشی معلولین، بعد از ارزیابی و تشخیص کم شنوایی ، مداخلات تخصصی توانبخشی را در تأمین وسیله کمک شنوایی مانند سمعک و آموزشهای لازم به خانواده و کودک ناشنوا در مراکز دولتی و غیردولتی با اعتبارات تخصیص یافته ارایه می دهد.

    جعفری با بیان این تعدادی از این کودکان دچار کم شنوایی بسیارعمیق هستند و وسیله کمک شنوایی مانند سمعک برای آنها قابل استفاده نیست گفت: رشد مهارتهای زبان و گفتار دراین کودکان  بخوبی صورت نمی گیرد، لذا کاشت حلزون شنوایی طی عمل جراحی با قراردادن پروتز خاص درحلزون گوش بیمار، صورت می گیرد. همچنین توانبخشی بعد از آن جهت افراد ناشنوای عمیق ، می تواند موجب رشد مهارتهای گفتار و زبان شده ودر نهایت توانمند سازی فرد را در جامعه بدنبال داشته باشد..

    وی ادامه داد: کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادربه شنیدن نیستند ایجاد می نماید . با این وسیله در صورتی که مراحل توانبخشی قبل و بعد ازعمل به خوبی طی شود، بیمارمی تواند همچون افراد با شنوایی طبیعی در فعالیتهای اجتماعی حضور یابند.

    جعفری با اشاره به راه اندازی مرکز کاشت حلزون در خوزستان ازسال ۹۲ گفت: تاکنون ۶۵۱ نفر موردعمل کاشت قرارگرفته اند که ازاین تعداد ۹۷ نفردرسال ۹۹ کاشت حلزون انجام داده اند و ازخدمات بعداز عمل نیز بهره برده اند. .

    وی در ادامه بیان کرد: در خوزستان ۴ مرکز خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت ۲۰۰ نفروجود دارد ، که به توانخواهان درشهرستان آبادان و دزفول هر کدام یک مرکز  و اهواز ۲ مرکز خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می دهند.

    معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به خدمات این مراکز به کودکانی که از سنین شیرخوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و بکارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شده اند گفت:این خدمات شامل آموزش مهارت های زندگی و فعالیتهای روزمره ، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیت های خود،فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی وآماده سازی برای ورود به مدرسه است.

    وی افزود: پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان با معلولیت شنوایی تحت پوشش سازمان بهزیستی یکی دیگر ازاین خدمات است .

    ناشنوا به فردی اطلاق می شود که هیچ کدام از اصوات گفتاری را نمی شنود و استفاده از سمعک کم شنوایی عمیق برای وی ضروری میباشد در برخی موارد نیز کاشت حلزون شنوایی در زمان مناسب می تواند کارگشا باشد. کم شنوای شدید نیز افت شنوایی بین ۷۰ تا ۹۰ دسی بل دارد و کم شنوای متوسط بین ۴۰ تا ۷۰ دسی بل و ناشنوای خفیف نیز بین  ۱۰ تا ۱۵ دسی بل در شنیدن مشکل دارد. .

     تعداد ۱۳۴۴۹ نفر با معلولیت شنوایی در بهزیستی استان خوزستان دارای پرونده توانبخشی هستند که از این  تعداد ۳۰۱۵ فرد دارای معلولیت شنوایی تحت پوشش بهزیستی شهراهواز می باشند.

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز491
    دیروز424
    این هفته2368
    این ماه9863
    کل476143

    1403-01-09