پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
Thursday, 28 March 2024

    در رسانه | ۱۰ هزار و۳۰۷ نفر دچار معلولیت بینایی تحت پوشش بهزیستی خوزستان هستند

    اهواز - ایرنا - معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به اهمیت طرح غربالگری آمبلیوپی در تشخیص زودهنگام عارضه تنبلی چشم و پیشگیری و درمان آن گفت: این اداره کل تاکنون ۱۰هزارو ۳۰۷نفربا معلولیت بینایی دراستان شناسایی و ثبت کرده و آن‌ها را تحت پوشش خدمات حمایتی خود قرار داده است.

    به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان خوزستان ،غلامعلی جعفری دوشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اطلاعات ثبت شده در بانک اطلاعات سازمان بهزیستی استان خوزستان بیان کرد :از این تعداد معلول بینایی شناسایی شده تعداد( ۲ هزارو ۹۳۸)نفر با معلولیت خفیف ، (۲ هزارو۸۵۰ )نفر با معلولیت متوسط، (۲ هزارو ۸۳۹ )نفر با معلولیت شدید و(یک هزارو ۶۸۰ )نفر هم دارای معلولیت در سطح خیلی شدید می باشند .

    وی افزود: برخی از مهم ترین ضایعات بینایی، که باعث ایجاد ناتوانی و معلولیت در فرد مبتلا می شود شامل ضایعات ارثی و مادرزادی ، سوء تغذیه، ابتلا به بیماری تراخم، آب سیاه ، آب مروارید، بیماری قند یا دیابت، آسیب دیدگی چشم بر اثر ضربه در حوادث و سوانح را می توان نام برد که از این میان بیشترین مورد به عوامل مادرزادی وارثی تعلق دارد.

    معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به برنامه پیشگیری ازتنبلی چشم در اجرای طرح  غربالگری آمبلیوپی گفت:درسال جاری با توجه به شیوع ویروس کرونا این برنامه از۱۵ تیرماه شروع شده و تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه دارد.

    وی افزود: در این برنامه ۳۷ بینایی سنج و۱۷ چشم پزشک با سازمان بهزیستی استان همکاری دارندو تاکنون ۷۰ هزار کودک مورد معاینه قرار گرفته اند.همچنین این برنامه در همه پایگاه های دایمی در سطح استان اجرا و کودکان بیمار تشخیص داده شده تا سن ۱۰سالگی توسط سازمان بهزیستی پیگیری می شوند.

    جعفری همچنین با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولین گفت: تامین وسایل کمک توانبخشی برای معلولین جهت تهیه وسایل کمک بینایی شامل لوح وقلم ،اسپیکر ، ذره بین ، کاغذ بریل ، درشت نما ویژه کم بینایان ، عصای سفید ، ساعت بریل ،ویس رکوردر ، قلم قرآنی ، نرم افزارها وسخت افزارهای مربوط به نابینایان است که به صورت رایگان در اختیار آن ها  قرار می گیرد.

    وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های سازمان در امور نابینایان و کم بینایان تاسیس مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده وکودک نابینا و کم بینا است که در این مراکز کودکان نابینا و کم بینای زیر۶ سال، مهارتهای ارتباط با محیط و دیگران، جهت یابی و حرکت و تقویت حواس، مهارت های فکری و روزمره زندگی را می آموزند و همچنین خانواده ها به ویژه والدین کودک، نحوه تعلیم و تربیت و چگونگی برخورد با کودک، پاسخگویی به نیازها ،مستقل ساختن ،بازی ها و سرگرمی‌های ویژه آن ها را فرا می گیرند.

    معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با بیان این که تعداد ۱۳۲ نفر از خدمات مراکز خانواده و کودک نابینا و کم بینا بهره مند هستند گفت: این مراکز شامل مرکزخانواده وکودک لوح وقلم درشهرستان اهواز،مرکزخانواده وکودک رودکی درشهرستان شوش،مرکزخانواده وکودک بصیرت درشهرستان ایذه هستند.

    وی افزود: پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان و دانش آموزان زیر پوشش بهزیستی ،راه اندازی کتابخانه ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی اهواز با ارایه خدماتی شامل امکانات رایانه‌ای ویژه نابینایان در بخش سایت رایانه ،نشر و ارایه کتاب های صوتی به نابینایان و فعالیت های فرهنگی و آموزشی در انجمن نابینایان از جمله فعالیت های ماست.

    جعفری با اشاره به خدمات بهزیستی در مورد اشتغال معلولین نابینا و کم بینا گفت: این خدمات شامل اعطای تسهیلات و وام های خود اشتغالی ،  معرفی افراد معلول به کارفرمایان جهت به کارگیری آن ها در مشاغل متناسب با سطح توانمندی آن ها و معرفی توانخواهان جویای کار به مراکز پشتیبانی شغلی جهت آماده سازی توانخواه جهت حضور در محیط کاراست .

    وی افزود : حضور فعال و مستقل افراد با معلولیت بینایی در سطح جامعه نیازمند طراحی محیط و مبلمان شهری متناسب با نیازهای این افراد است لذا این امراز طریق مکاتبه و برگزاری کمیته ‌های فصلی در استانداری با حضور استاندار و سایر مدیران دستگاه های اجرایی پیگیری می شود که رسیدن به نقطه مطلوب در این امر همکاری همه دستگاه های اجرایی به ویژه شهرداری ها و آگاهی عموم مردم نسبت به موضوع را می طلبد.

    اطلاعات تماس

    map markerآدرس : اهواز، کیانپارس، خیابان اسفند غربی، فاز 1، اداره کل بهزیستی استان خوزستان

    telephone تلفن :9-33768226-061

    icons8 faxفاکس : 33768342-061

    email openپست الکترونیکی : info@behzisty-khz.ir

    time ساعات کاری : 6صبح الی 13بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه هر هفته بجز ایام تعطیل

     

    مکان ما روی نقشه

    آمار بازدیدکنندگان

    امروز509
    دیروز424
    این هفته2386
    این ماه9881
    کل476161

    1403-01-09